top of page

Recent Posts

Archive

Tags

A jóga te vagy

A jóga te vagy तत्त्वमसि

Adriai jógatáborunk témája az Ö N A Z O N O S S Á G

Ez vagy te, te Az vagy - hangzik a Csándógja upanisad híres sora. Amikor képes leszel teljes mértékben magadat látni mindenben és mindenkiben, akkor valósul meg igazából a jóga. Amikor megszűnik a határvonal közted és köztem, akkor az vagy te valójában. Az önazonosság a jóga egyik központi témája, az egység megélése.

Ki vagyok én?

Mindig minden az önazonosságról szól. Én ki is vagyok tulajdonképpen és mi az, ami az enyém. Ezt kutatjuk a szerelmünkben, a munkahelyünkben, a családalapításban, minden egyes hétköznapi döntésben. Én döntök, mégpedig úgy, ahogy azt gondolom azonosulni tudok a választásommal. Sokszor van persze úgy, hogy döntök, de egyáltalán nem tudok azonosulni vele. Ilyenkor szakad meg a lélek.

Az egész életünk erről szól, az önazonosság kereséséről, aztán amikor úgy érezzük megtaláltuk, elkezdjük azt védeni, foggal körömmel ragaszkodunk hozzá. A munkánkhoz, a házunkhoz, az autónkhoz, a mobilszámunkhoz. A külsőségekhez. A probléma ezekkel, hogy minden ilyen tárgy (és minden személy is sajnos) mulandó és mint ilyenek folyamatos változásnak vannak kitéve. Sosem tudjuk az örömünket, az elégedettség érzésünket bebetonozni. Ha megvan ez, máris kell a másik. Vonzódunk tárgyakhoz, emberekhez, utazáshoz, zenéhez, íróhoz, filmhez, filmrendezőhöz, nyelvhez, ruhához, stílushoz, jógatanárhoz, jógastílushoz - mivel ezek illeszkednek az önmagunkról alkotott képbe, és abba, ahogy szeretnénk, hogy mások lássanak minket. Hogy mások mit gondolnak rólunk gyakran a legfontosabb dolog számunkra.

Hogyan tudjuk elkerülni az önazonosság csapdáját, amely elválaszt bennünket legbelső lényegünktől, a mindannyiunkat egyetlen és összetett, kozmikus lényként létező és összekapcsoló igazságtól?

A jógafilozófia szerint nincs olyan, hogy te meg én különválva, hogy vannak a dolgok és vagyok én - ha ezt megértjük, hogy mi van az individuumon túl, akkor tudjuk elengedni azt az érzést, hogy enyém. Az enyém az egó érzése, az egó ragaszkodása. Amihez vagy akihez ragaszkodsz és amihez vagy akihez hozzá vagy ragadva, tapadva, de valamikor aztán el kell engedni, mint amikor a sebtapaszt letépik, pokolian tud fájni. Márpedig minden tapaszt egyszer le kell tépni, amikor már nem szolgál minket. Az elengedéshez szükséges első lépcsőfok ennek a fontos igazságnak a megértése. Ezért nehéz valakit például elengedni. Mert a (hamis) énképed, az egód nem tud engedni. Azonosulsz vele, családjával, szokásaival, világával, azt hiszed, ha az nincs te sem vagy, megsemmisülsz. Pedig az nem te vagy!

A jóga azt tanítja, hogy ebben a folyamatban, a tényleges önazonosság felfogásában, az egyetemes én megértésében az út a kapcsolaton keresztül vezet, kapcsolat önmagunkkal, a kapcsolat felvétele a látszólag egyéni énnel.

A kapcsolódás nem mindig kellemes, mert el kell fogadnunk néhány kellemetlen igazságot és tényt önmagunkkal kapcsolatosan. A jóga segít minket abban, hogy kényelmesen és stabilan, azaz jól tudjuk érezni magunkat a bőrünkben. Ezt adják vissza az ászanák. Állsz a matracon, lélegzel aztán felveszel egy testhelyzetet. Billegsz, szúr, feszít, fáj, kellemetlen, de nem adod fel. Kitartod. Benne nyugszol. És a billegés, a szúrás, a fájdalom, a kellemetlenség egyre tűnik. Aztán eljutsz oda, hogy el tudod fogadni magadat, döntéseidet, választásaidat, érzéseidet, élményeidet, végeredményben az életedet. Ha el tudod fogadni önmagadat megtalálod az önazonosságot. Megtalálod Istent.

Patandzsali a jógaszútrákban azt mondja, hogy ajánljuk fel magunkat Istennek, ez az Ísvara pranidhána (I.23.) - így találod meg az önvalót. Ha elfogadod Isten akaratát és feladod a saját akaratodat, akkor tudod megtapasztalni önmagad. Istent.

Úgy élj, hogy másokért élj, ne önmagadért. Ha mindent megteszel annak érdekében, hogy a másik életét jobbá és boldogabbá tedd az a szabadsághoz vezető út.

Tat tvam asi – Az vagy te. Te is Az vagy. Te is én vagyok. Te is Isten vagy. A része vagy.

Ha szívesen tanulnál erről gyere el adriai jógatáborunkba, ahol lesz jóga, elmélet, meditáció, relaxáció és amivel én nagyon tudok azonosulni: a TENGER! Nyári jógatábor II. - Rovinj/Adria

Szeretettel és Namasté, Alexandra

Single post: Blog_Single_Post_Widget
bottom of page