top of page

Recent Posts

Archive

Tags

Mese a skorpióról

A skorpió és a teknősbéka

A skorpió egy folyó partján szemlélődött. Hívogatta a túlsó part, ahol boldogság várja, legalábbis azt gondolta. De hogy fog oda átjutni? Teljesen elveszettnek érezte magát, aztán a folyóban meglátott egy teknőst. Mikor a teknős partot ért a skorpió köszöntötte. -Üdvözöllek, kedves... -Teknős vagyok. Te ki vagy? -pislogott gyanakodva a teknős. -Skorpió vagyok, teknős és szeretnék kérni tőled egy szívességet. A teknős felhorkant: -Skorpió?! Ismerem a fajtádat. A skorpió hízelegve válaszolt: -Ó, bölcs teknős, nem vagyunk ám mindannyian egyformák, minden skorpió más. -Nem állt szándékomban megbántani téged, csak óvatos vagyok. Mi az a szívesség, mit kérni akarsz? -Szeretném, ha átvinnél a túlsó partra. -A túlsó partra? Miért szeretnél te oda menni? Most jöttem onnan, ugyanolyan, mint ez. -Mert ott találom a boldogságomat. -felelte a skorpió. -Á, értem, az fontos dolog.-Bólintott a teknős. - Én is már régóta keresem, de még nem találtam. -De skorpió, hogy is vihetnélek? Ha úszás közben megszúrsz, én elsüllyedek és megfulladok. -Ne legyél bolond, teknős. Hisz akkor mindketten ott pusztulunk. Én nem meghalni szeretnék, hanem boldognak lenni. Ahhoz pedig át kell jutnom a túlsó partra. A teknős gondolkozott. Segítőkész fajta volt, ugyanakkor bizalmatlan is. -Rendben skorpió, mássz a hátamra, átviszlek. -Köszönöm neked, teknős! -hálálkodott amaz, s felmászott a hátára. Már a folyó közepén jártak, mikor perzselő fájdalom járta át testét. Iszonyú görcsök közepette, fuldokolva szólt oda a skorpiónak: -Miért tetted, te bolond?! Mindketten meghalunk! A skorpió, maga is fuldokolva, szomorú hangon válaszolt: -Sajnálom teknős. Nem tehetek róla, ilyen a természetem...

Vriscsikászana - Skorpióállás

Vṛścikāsana (vṛścika - skorpió)

Iyengar: "The yogi, by stamping on his head with his feet, attempts to eradicate these self-destroying emotions and passions (pride, anger, hatred, jealousy and intolerance). The subjugation of ego leads to harmony and happiness.”

A skorpió úgy csípi meg áldozatát, hogy Ívben hátrahajlítja farkát a háta fölé, majd a feje mögé döf vele. Ez a póz egy éppen támadó skorpióhoz hasonlít, innen kapta a nevét.

A gyakorlat hatásai:

A póz növeli az egyensúlyérzéket, fejleszti a koncentrációt. A tüdő kitágul, a mellkas izmai megnyúlnak, a hasizmok, de a törzs teljes izomzata erősödik. A szív fordított helyzetbe kerül, ezáltal felfrissül. A váll mobilitása nő. Növeli a karok izmainak erőnlétét. A gerinc rugalmassá válik. Az agy vérellátása nő, a keringés, az anyagcsere felgyorsul, mégis a póznak nyugtató hatása van. Mint minden gyakorlatnak a jógában, ennek az ászanának is van mentális jelentősége. A fej, amely a tudás és az egó székhelye, egyúttal a gőg, harag, gyűlölet, féltékenység, türelmetlenség és rosszindulat székhelye is. Ezek az érzelmek halálosabbak, mint az a méreg, amelyet a skorpió hordoz fullánkjában. "A jógi azzal, hogy lábfejével rátapos a fejére, kiirtja ezeket az önpusztító érzelmeket és szenvedélyeket. Fejének rugdosásával alázatot, nyugalmat és békét fejleszt ki magában, megszabaduljon az énközpontúságától. Az én alávetése boldogsághoz és kiegyensúlyozottsághoz vezet." B.K.S. Iyengar - Jóga új megvilágításban

Ellenjavallatok:- menstruáció- fül gyulladás- fejen gyulladás- extrém magas vagy alacsony vérnyomás- szívbetegség- várandóság- szembetegségek (nyomással kapcsolatos, gyulladások)- váll, könyök, nyak sérülések

Single post: Blog_Single_Post_Widget
bottom of page